جت پک کامپوز ( Jetpack Compose ) چیست ؟ 


جت پک کامپوز ( Jetpack Compose ) یک ابزار جدید برای ساختن اپلیکیشن های موبایل با زبان برنامه نویسی کاتلین ( Kotlin ) میباشد.

برنامه نویسی با Jetpack Compose در زبان کاتلین توسعه UI یا رابط کاربری در اپلیکیشن های اندرویدی را با کد کمتر، ابزارهای قدرتمند و APIهای شهودی Kotlin آسان و سریعتر کرده است.


در ده سال گذشته ی برنامه نویسی موبایل همه ی ما از شیوه ی سنتی XML و Layout های جدا از کدهای منطقی برای ساختن رابط کاربری اپلیکیشن های موبایلی استفاده میکردیم اما جت پک کامپوز ( Jetpack Compose ) بصورت کامل declarative است به این معنی که می توانید رابط کاربری خود را با فراخوانی مجموعه ای از composable ( المان های قابل ترکیب ) بسازید.

آموزش جت پک کامپوز یا Jetpack compose در برنامه نویسی اندروید با زبان کاتلین


مقایسه ی Imperative programming در مقابل Declarative programming


Imperative UI :‌

این نوع برنامه نویسی رایج ترین پارادیم برنامه نویسی است و این طراحی بر روی چگونه تمرکز می کند تا اینکه چه چیزی.

یک مثال خوب، طراحی ظاهر با XML در اپ های  اندروید است. ویجت‌ها و مؤلفه‌ها را طراحی می‌کنیم که سپس برای مشاهده و تعامل کاربر ارائه می‌شوند.


نمونه ای از کدهای imprative ui 

نمونه کد برای مثال jetpack compose


در مقابل نوع دیگری از برنامه نویسی وجود دارد به نام Declarative UI .

این الگو یک روند در حال ظهور است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا رابط کاربری را بر اساس داده های دریافتی طراحی کنند. این از سوی دیگر بر روی چه چیزی تمرکز می کند. این پارادایم طراحی از یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد یک برنامه کامل استفاده می کند.

آموزش jetpack compose نمونه کدها



مزایای JetPack Compose ( جت پک کامپوز )

از آنجایی که جت پک کامپوز صد در صد برای زبان برنامه نویسی کاتلین خلق شده است تمامی مزیت های زبان کاتلین نیز بصورت پیشفرض ارث بری شده و در کدنویسی jetpack compose نیز از تمام مزایای کاتلین بهره مند میشوید.

هر چند در زیر ما چند دلیل خلاصه و به درد بخور آوردیم که متوجه شوید چرا باید جت پک کامپوز ( jet pack compose ) را یاد بگیرید :‌

  • بسیار سریع است و عملکرد روانی را ارائه می دهد.
  • برای یادگیری بسیار آسان است.
  • امکان وقوع  loose coupling principles را کاهش میده ( خیلی ساده  loose coupling principles یعنی میترسیم یه جارو دست بزنیم جای دیگه خراب شه )
  • جت پک کامپوز ۱۰۰٪ برای زبان کاتلین خلق شده و این یه نوعی از برنامه نویسی مدرن به ارمغان آورده که مزیت حساب میشه.


از کجا میتوانم جت پک کامپوز ( Jetpack Compose ) در برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرم ؟‌

در دوره ی آموزش جامع کاتلین وب سایت آواسام که صفر تا صد زبان جدید کاتلین ( kotlin ) برای برنامه نویسی اندروید تدریس میشود یک فصل جدید اضافه شده است که به بحث شیرین جت پک کامپوز پرداخته شده است .

آموزش جت پک کامپوز ( jetpack compose )


شما میتوانید آموزش جت پک کامپوز ( jetpack compose ) را برای ساخت انواع اپلیکیشن ها مثل اپ های فروشگاه اینترنتی یا حتی گیم استفاده کنید چون دیگر با سرعت بالا و کدهای ترتمیز میتوانید اپ های عالی بسازید.

نمونه ویدیو از آموزش جت پک کامپوزر 


همچنین اگر دوست دارید برنامه نویسی اندروید با زبان کاتلین را یاد بگیرید و به همراه آن jetpack compose را نیز بصورت کامل یاد بگیرید بهتر است از دوره ی آموزش کاتلین بصورت پروژه محور سایت اواسام استفاده کنید زیرا هم جامع و کامل است و هم بروز و همچنین پشتیبانی آنلاین دارد.

دوره ی آموزش جامع کاتلین و jetpack compose


اتمام پست 

چهارشنبه 19 مهر 1402
بؤلوملر :