سلام بچه های گل دوباره برگشتم با یه مطلب جدید و مفید در دنیای برنامه نویسی امیدوارم به دردتون بخوره مخصوصا اونایی که تازه برنامه نویسیو شروع کردن

برنامه نویسی backend در حیطه ی کاری وب هست ، برنامه نویسی وب به دو دسته بندی کلی backend به معنی سمت سرور و frontend به معنی سمت کلاینت یا کاربر تقسیم بندی میشود.


بزارید اول مقاله بگم که این نوشته ترجمه نیست ، از آمارهای خارجی نیست و .... اینا همشون حاصل تحقیقات خودمه که هم برای بازار کار ایران صدق میکنه هم خارج از ایران ، خاستم یه چیز معیار در بیارم که همه جا به درد بخوره و ترتیب هایی که در لیست پایین هست هم مهمه هرکدوم اول گفتم اهمیت بالاتری داره هر کدوم آخر اهمیت کمتری داره


بهترین زبان های برنامه نویسی برای بک اند ( backend )


در لیست پایین اسم زبان های برنامه نویسی مناسب بک اند را آوردم و از بالا به پایین اهمیتشون کمتر میشه یعنی هر کدوم بالاتره بازار کار بهتری داره ، برای بک اند مناسب تره ، راحت تره و کلی فاکتور دیگه ....

  • پی اچ پی == PHP
  • پایتون == Python
  • گولنگ == Golang
  • جاوااسکریپت در محیط نود جی اس == Node.js
  • جاوا == Java

چرا پی اچ پی یاد بگیریم ؟


پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی برای وب در قسمت بک اند یا سمت سرور هست. با پی اچ پی میتوانید هر نوع وب سایتی را بسازید. سایت های بزرگ دنیا از PHP استفاده میکنند اما دلایلی که در زیر آورده ام شمارا ترغیب میکند که پی اچ پی یاد بگیرید :

محبوب ترین زبان برنامه نویسی سمت سرور است.
فریمورک های محبوبی مثل لاراول و ... برای پی اچ پی است.
با این زبان میتوانید برای وردپرس قالب و افزونه بنویسید.
فروشگاه سازهای مختلفی مثل اپن کارت با این زبان طراحی شده است.
تهیه هاست و سرور مجازی برای پی اچ پی راحت و ارزانتر است.


زبان پی اچ پی برای برنامه نویسی بک اند یا سمت سرور


برای یادگیری پی اچ پی میتوانید از دوره ی جامع php سایت آواسام استفاده کنید.


چرا پایتون برای backend خوب است؟


پایتون یک زبان همه کاره هست و تقریبا در هر پلتفرمی قابل استفاده است ، فریمورک ها و کتابخانه های زیاد پایتون در زمینه ی برنامه نویسی وب و backend باعث شده این زبان برنامه نویسی یکی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی وب باشد.

فریمورک های معروفی همچون جنگو ، فلسک و fast api برای برنامه نویسی انواع وب سایت های پیشرفته و حرفه ای مناسب است.


زبان پایتون برای برنامه نویسی سمت سرور یا backend

پایتون برای پروژه های وب که از حجم بالای کاربران برخوردار است مناسبه البته ترافیک بسیار بالا را شاید به کندی حل بکنه و بجاش از نود جی اس یا گولنگ استفاده میشود ولی در نوع خود فریمورک جنگو زبان پایتون سرعت توسعه ی پروژه های وب را بسیار افزایش میده


چرا گولنگ را برای برنامه نویسی وب یاد بگیریم ؟


گولنگ زبان برنامه نویسی نسبتا جدیدی نسبت به پایتون و پی اچ پی هست و از محبوبیت کمتری هم نسبت به آنها برخوردار است چون زبان برنامه نویسی تخصصی تری است . یکی از مهم ترین دلایل که برنامه نویسان به سمت زبان برنامه نویسی گولنگ مهاجرت میکنند پرفرمنس عالی این زبان در بحث برنامه نویسی وب است.

سایت هایی که ترافیک بالایی دارند یا اصطلاحا از نوع بیگ دیتا حساب میشوند برای کنترل بار ترافیک بسیار بالا گولنگ واقعا عالی هست

همچنین این زبان یک زبان ایستا شبیه به سی و سی پلاس پلاس میباشد.


زبان برنامه نویسی گولنگ ( golang ) برای برنامه نویسی بک اند

این زبان برنامه نویسی تقریبا ساده است و اگر قبلا زبان های برنامه نویسی مثل java یا سی پلاس پلاس را کار کرده باشید به راحتی میتوانید گولنگ را یاد بگیرید و در برنامه نویسی وب استفاده کنید.

محبوبیت گولنگ رو به افزایش است و در پروژه های بزرگی نیز استفاده میشود ، اگر به فکر یادگیری آن هستید و نگران آینده هست معطل نشوید و همین الان شروع کنید چون احتمال زیاد آینده ی این زبان در برنامه نویسی بک اند عالی خواهد بود.


چرا نود جی اس را برای برنامه نویسی بک اند انتخاب کنیم؟


نود جی اس برپایه ی زبان برنامه نویسی جاوااسکریپته ، در واقع نود جی اس یک محیط اجرایی یا runtime هست که به شما اجازه میده با زبان برنامه نویسی javascript در سمت بک اند ، برنامه نویسی وب انجام بدهید.

هدف اصلی بوجود آمدن نود جی اس کنترل ترافیک های بالا در وب ، پروژه های آنی یا realtime و سرعت پاسخگویی بالا بوده است.

به همین علت بیشتر پیام رسان ها و اپلیکیشن های چت با نود جی اس نوشته میشود چون نیاز به برقراری ارتباط دائم با سرور دارند یا اصطلاحا پروژه های realtime هستند.


نود جی اس برای برنامه نویسی سمت سرور

نود جی اس در زمان بسیار کمی که منتشر شده است توانسته به شدت محبوب شود و در بسیاری از پروژه های جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.


چرا از جاوا در بک اند وب استفاده کنیم؟


جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی قدیمی است که در پلتفرم های مختلفی کاربرد دارد. از برنامه نویسی نرم افزار دسکتاپ بگیر تا ساخت بازی و اپلیکیشن های موبایلی از جاوا استفاده میشود.

این زبان برنامه نویسی در سمت سرور یا backend نیز قابل استفاده است و با تخصص جاوا میتوانید انواع وب سایت ها را در زمینه های مختلف بسازید.

زبان برنامه نویسی جاوا یا java برای برنامه نویسی وب

زبان جاوا نیز همانند زبان های پی اچ پی و پایتون ، برای دنیای وب فریمورک های کمکی زیادی دارد که شما بعنوان برنامه نویس جاوا باید یکی از این فریمورک ها را یاد بگیرید تا بتوانید در حیطه ی برنامه نویسی بک اند یا سمت سرور کار کنید. معروف ترین فریمورک های جاوا برای برنامه نویسی وب Spring Boot , Hibernate و ... میباشد.

شنبه 17 شهریور 1403
بؤلوملر :